MIRO

BILLEDKUNST som utgangspunkt for  arbeid med KOMPOSISJON og AKTUELLE TEMA.

 

Jeg valgte bildet «LANDSCAPE» av Joan Miro som utgangspunkt for arbeid med komposisjon i GIMP.                                                                                                            I faget «Visuelle kunstfag 1» skal elevene:                                                                        – presentere verk av sentrale kunstnere i Norge og andre land fra 1900 og frem til idag                                                                                                                                      – bruke komposisjonsprinsipper for å visualisere inntrykk, ideer og budskap

Jeg opplever at innholdet i Miro sitt bildet kan tolkes til en opplevelse av landskapet med menneskeskapte elementer. Jeg fikk sterke assosiasjoner til vindmøller og har derfor brukt bilde fra Flikr som har dette som motiv. Jeg kombinerte dette bildet med et annet landskapsmotiv for å få inn de andre elementene Miro har med i sitt bilde.                                                                         Min nye komposisjon «VINDMØLLER a la MIRO», har jeg vesentlig spilt på fargebruken. Primærfargene rød, gul og blå er dominerende i bildet, i tillegg til de nøytrale sort og hvit (svakt beige hos Miro). Jeg har fulgt opp den 2-dimensjonale virkningen og brukt det gyldne snitt veldig bevisst. Har ellers arbeidet med linjevirkningene horisontal, vertikal og diagonal.

Verktøyene jeg vesentlig har brukt er forstørring/forminsking, flytte, fargelegge med de forskjellige mulighetene, frihåndsutvalg og tryllestaven.

Fagdidaktisk ser jeg denne måten å arbeide på som veldig relevant. Læreplanmål innenfor både kunst og kultur, komposisjon, fargelære og samfunnshistorisk tilnærming, kan flettes inn i ett og samme arbeid. Ved i tillegg å arbeide digitalt oppfylles både ønske om praktisk arbeid og krav om å ta ibruk flere medier.

Legg igjen en kommentar